Jedna rzecz o biznesie, której nikt Ci nie powie (a ja tak!)

Jedna rzecz o biznesie, której nikt Ci nie powie (a ja tak!)

Mirek Burnejko

Słyszę to każdego dnia. „Mirku, ale jak Ty to robisz?”, „Jak prowadzisz cztery firmy i znajdujesz czas na rodzinę, przyjaciół, hobby i podróże?”. Dziś odpowiadam.

Jestem przedsiębiorcą. W tej chwili prowadzę cztery dobrze prosperujące firmy, a myślę o stworzeniu kolejnych. Przez lata swojej działalności przeczytałem setki książek, spotykałem się z innymi przedsiębiorcami, znawcami biznesu i mentorami, aby wymieniać spostrzeżenia i czerpać z ich wiedzy, uczestniczyłem w kursach i sam je tworzyłem

Bazując na tych doświadczeniach, chciałbym podzielić się z Tobą modelem biznesowym, który stanowi podstawę sukcesu każdej firmy, choć może przydać się także osobom na etacie.

Prowadzisz swój biznes i chcesz go rozwijać? Marzysz o założeniu firmy, ale nie wiesz, od czego zacząć? Przeczytaj i podziel się – to dla Ciebie!

Cztery fundamenty udanego biznesu

Nie będę owijał w bawełnę. Napiszę to od razu. Sukces w biznesie opiera się na czterech fundamentach: 

  • Produkcie/usłudze
  • Sprzedaży
  • Marketingu
  • Finansach

Tylko tyle i aż tyle, bo wiele firm zapomina o tym prostym modelu. Ale o tym za chwilę.

Co łączy wszystkie firmy na świecie?

Niezależnie od tego, czy produkujesz lizaki, tworzysz oprogramowanie do księgowości, czy świadczysz usługi fryzjerskie, zawsze dostarczasz produkt lub usługę, które ktoś inny może kupić za określoną cenę. Jednak aby do tego doszło, musisz je sprzedać

Sprzedać, czyli co? Sprzedać, czyli przekonać pewną grupę odbiorców, że to właśnie Twojego produktu lub usługi potrzebują. Część osób wie, że Twoja oferta jest tym, czego szukają. Ale znakomita większość nie ma czasu na kupno, nie jest do Ciebie przekonana, narzeka na wysoką cenę, albo wstrzymuje się przed zakupem z innych powodów. Twoim zadaniem jest rozwiać ich wątpliwości i pokazać, dlaczego to, co oferujesz, przyniesie im korzyść.

Zatem bierzesz pod lupę obiekcje klientów, rozprawiasz się z nimi i zamieniasz je na złotówki. Tak działa sprzedaż. 

No dobrze, ale skąd wziąć tych niezdecydowanych ludzi, którzy być może coś od Ciebie kupią? Tu wkracza marketing

A Ty gdzie postawisz swoją budkę z hot-dogami?

Jak mawia jeden z moich guru marketingu, „ Jeśli nie wiesz, gdzie jest Twoja grupa docelowa, nie wiesz, gdzie postawić wózek z hot-dogami”. Określanie, kim są Twoi klienci, komu możesz najbardziej pomóc i w jaki sposób – tym zajmuje się marketing. Na kolejnym etapie rozwoju Twojej firmy marketing pomoże Ci także zbudować wierną społeczność klientów-fanów, którzy będą do Ciebie wracali i napędzali dalszą sprzedaż.

Wreszcie na wszystkie działania w powyższych trzech obszarach biznesu potrzebne są finanse, które stanowią czwarty filar mojego modelu. Potrzebujesz ich, aby ulepszać i weryfikować produkt. Nie obejdzie się bez nich marketing. Musisz je także wygospodarować na doskonalenie sprzedaży. 

Pięć katastrofalnych błędów początkujących przedsiębiorców

A teraz najważniejsze. Aby odnieść sukces w biznesie, wszystkie wspomniane elementy działalności muszą ze sobą harmonijnie współgrać. Każdy z nich jest równie istotny i nie może zostać zaniedbany. W przeciwnym razie cała firma zacznie się chwiać. 

A co konkretnie zazwyczaj robimy źle na początku swojej ścieżki biznesowej?

Brak produktu

Wiele osób tworzy stronę czy bloga, buduje zasięgi, listy mailingowe, tworzy oddaną społeczność i… narzeka na brak stabilizacji finansowej. W czym tkwi problem? Ludzie ci stawiają tylko i wyłącznie na marketing, zapominając o produkcie. Nie mają książki, kursu, czy usługi, którą mogliby sprzedać. Są świetni w przyciąganiu do siebie ludzi i firm, bo na przykład dobrze piszą, robią piękne zdjęcia, lub dzielą się specjalistyczną wiedzą, ale nie mają co zaoferować swoim odbiorcom. W takim układzie ich zajęcie to nie biznes. To hobby.

Ignorowanie istniejących klientów

Inni początkujący przedsiębiorcy mają tendencję do skupiania się wyłącznie na jednorazowej sprzedaży. Wytwarzają produkt lub usługę, sprzedają je i zapominają o kliencie. To poważny błąd!

Sprzedaż nie jest celem biznesu, tylko środkiem do osiągnięcia celu, jakim jest zbudowanie długofalowej relacji z klientem, która zapewni powtarzalny dochód Twojej firmie. Wróćmy do hot-dogów. 

Wyobraź sobie, że Twoje hot-dogi są tak pyszne, że klienci robią sobie z nimi selfie, recenzują Twój punkt gastronomiczny na Trip Advisorze i Facebooku i opowiadają o nim wszystkim znajomym. W ten sposób sami napędzają Twój marketing. Ty możesz im w tym pomóc. Zachęć ich do dzielenia się fotkami na Instagramie, umieszczając w widocznym miejscu spersonalizowany hasztag lub konto Twojej firmy. Poproś o podzielenie się opinią na znanym portalu. Weź sprawy w swoje ręce i nie kończ relacji z klientem po zakończeniu pierwszej sprzedaży.

Powracający klienci generują znacznie więcej zysku niż nowi, a w dodatku o wiele łatwiej jest im sprzedać kolejny produkt czy usługę, jeśli wcześniej już coś od Ciebie kupili. Dlatego bardzo ważne jest, aby podtrzymać ich zainteresowanie Twoją ofertą.

Zaniedbywanie życia osobistego

Nie samą pracą człowiek żyje – nie jest to wyświechtany frazes, tylko stuprocentowa prawda. Niestety ludzie biznesu często o niej zapominają. 

Tymczasem aby odnieść sukces w biznesie, musisz upewnić się, że nie zaniedbujesz życia prywatnego, na które składają się zdrowie, rodzina, duchowość, czy rozwój osobisty. Jeśli którykolwiek z tych obszarów będzie niedomagał, odbije się to zarówno na Tobie, jak i na Twojej firmie.

Skupianie się na wyłącznie na zarabianiu

Tu wracamy do kapitału. Pomyśl o pieniądzach, które zarabiasz, jak o inwestycji. Pozwól im na siebie zarabiać. Wydawaj, ile chcesz – to nic złego, ale postaraj się też regularnie odkładać małą sumę, aby pomnażać majątek i rozwijać swój biznes. 

Niektórzy inwestują w nieruchomości, inni w kolejną firmę, jeszcze inni „pompują” finanse w trzy pozostałe filary swojej działalności, aby generować jeszcze więcej zysku. Dlaczego to tak istotne? 

Jak już wspomniałem, biznes i sfera prywatna stanowią system naczyń połączonych. Pomnażając swoje finanse, nie tylko rozbudowujesz swoją firmę, ale i wzbogacasz swoje życie osobiste. A przeznaczając środki na delegowanie pracy, usprawnianie procesów, czy automatyzację zadań, kupujesz cenny czas, który możesz poświęcić, na co tylko chcesz.

Ucieczka od planowania

„Cel bez planu działania jest tylko życzeniem”. Te słowa Antoine’a de Saint-Exupery’ego doskonale ujmują sens planowania. Ludzie sukcesu planują, nawet jeśli sami tego nie zauważają. Nie chodzi o sprawowanie obsesyjnej kontroli nad każdym krokiem, ale o wyznaczanie celów i zastanawianie się, jakimi drogami do nich dojść. 

Jeśli Twoje hot-dogi się nie sprzedają, czy będziesz po omacku szukał najlepszego rozwiązania? Postawisz budkę gdzie indziej, drugiego dnia zmienisz dostawcę parówek, a trzeciego do menu dorzucisz pizzę? Można i tak, jednak takie podejście rzadko daje rezultaty, a w dłuższej perspektywie zazwyczaj prowadzi do katastrofy. 

Aby odnieść sukces zarówno w biznesie jak i w życiu, nie musisz planować wszystkiego, ale musisz nauczyć się planować rzeczy istotne. Cały sekret tkwi w tym, aby zdawać sobie sprawę z obszarów, nad którymi warto pracować i planować działania w tym kierunku.

Zbuduj biznes, który będzie pracował na Twoje szczęście

Opracowanie powyższego modelu i zastosowanie go w każdej z moich firm wymagało ode mnie solidnej dawki planowania, wiele wysiłku i kilku wyrzeczeń. Teraz zbieram żniwa tej pracy. Wyjaśnię to na przykładzie Chmurowiska, czyli jednej z moich firm. 

Zakładałem ją sam, potem doszli do mnie wspólnicy. Znalazłem zaufany zespół sprzedażowy i marketingowy, wypracowałem odpowiednie praktyki i mechanizmy dla każdego z działów oraz stworzyłem wartościowy produkt. Uruchomiłem machinę finansową i ustawiłem jej trybiki, aby napędzały cały biznes. W końcu byłem gotów odciąć wszystkie elementy składowe i skupić się na innych firmach oraz na swoim życiu prywatnym. A moja firma dalej zarabia na siebie i na moje szczęśliwe życie. 

Ty też tak możesz!

P.S. Jeśli chcesz obejrzeć jak omawiam powyższy model biznesowy w formie video i zobaczyć jak mogą zastosować go osoby na etacie, wejdź na mój kanał YouTube. Zapraszam!