Zanim Zaczniesz Nowy Biznes, Zadaj Te 10 Pytań! (To Twoje Ubezpieczenie)

Zanim Zaczniesz Nowy Biznes, Zadaj Te 10 Pytań! (To Twoje Ubezpieczenie)

Mirek Burnejko Mirek Burnejko

Startujesz biznes?
Super. Odpowiedz na te 10 pytań i potem zdaj sobie pytanie 11:
Czy po tych pytaniach, coś wymaga poprawy w Twoim biznesie?

To nie wszystko

Analizując dowolny biznes i model wejścia na rynek, jest wiele pytań. Moglibyśmy ich ułożyć ponad setkę.

Wybrałem jednak te proste.
Dla początkujących przedsiębiorców.
Nie wchodźmy w głębokie analizy, przez które przechodzimy np. w Szkole Budowania Fimy.

1. Czy Pamiętam o ODMAMO?

ODMAMO to skrót od:

  • Jedna grupa ODbiorcza
  • Jeden kanał MArketingu
  • Jeden MOdel monetyzacji

Gdy startujesz z nowym projektem lub biznesem pomyśl, czy masz sprecyzowaną jedną grupę docelową. Im więcej, tym trudniej będzie Ci ułożyć przekaz. O wiele lepiej jest robić biznes dla właścicieli restauracji posiadających 2 restauracje w Warszawie niż dla właścicieli restauracji i właścicieli barów i właścicieli kamienic (jednocześnie).

Gdy startujesz z nowym projektem lub biznesem pomyśl, czy masz wybrany jeden najlepszy kanał pozyskiwania klientów. Może Twój odbiorca słucha dużo podcastów, to skup się na podcastach i olej wszystko inne. A może Twój odbiorca uwielbia Instagram, to skup się na Instagram i olej wszystko inne.

Gdy startujesz z nowym projektem lub biznesem pomyśl, czy masz jedno źródło monetyzacji. Zamiast uruchamiać konsultacje, polecenia, usługę, to wybierz tylko jedno źródło monetyzacji i dopiero przy pewnej skali rozważ (ROZWAŻ) dodanie kolejnej.

2. Czy Wybieram Model z Dużą Marżą?

Marzy Cię się firma, gdzie będziesz sprzedawać w skali sól z marżą na poziomie 1%? Super! Nie rób tego.

Zostaw to doświadczonym przedsiębiorcom. Przy małych marżach nie ma miejsca na błędy. Z olbrzymią marżą masz miejsce na błędy, których będzie dużo.

O wiele lepiej jest wybrać na początku model (tu przykłady), który działa online i łatwo się skaluje.

Zdobędziesz doświadczenie i pieniądze, to ruszysz na inne biznesy.

Z większą chęcią patrzę na twórców kursów online (za 999 PLN), niż na twórców aplikacji, którzy chcą sprzedawanej za 5,99 PLN i wymagającej 2 inżynierów full time… (na początku przygody z przedsiębiorczością).

3. Czy Marketing i Sprzedaż  Działa Online?

Możesz sprzedawać, co chcesz.

Ważne, aby marketing i sprzedaż odbywały się również online.

Dzięki temu możesz robić marketing i sprzedaż 24/7 i działać globalnie (a przynajmniej w całej Polsce).

A nawet jak jesteś fryzjerem działającym lokalnie, to nie znaczy, że nie możesz pozyskiwać klientów z całej Polski lub oferować innych usług (patrz pytanie numer 2).

4. Czy Wykorzystuję Oprogramowanie?

Znasz powiedzenie: Oprogramowanie zjada świat?

One nie jest prawdziwe.

Prawdziwe powiedzenie brzmi: Oprogramowanie zjadło świat.

Dziś możesz wykorzystać aplikacje, które zapewnią Ci marketing, sprzedaż, obsługę klienta, a nawet fundament do Twoich produktów.

Nie wykorzystując oprogramowania, jako rdzeń Twojego biznesu i produktu, stawiasz się w trudniejszej sytuacji.

To tak, jakby płynąć przez morze, ale bez żagli, wioseł i silnika. Da się, ale to mega trudne.

Brakuje Ci pomysłów na oprogramowanie? Odwiedź wMinute, ProductHunt lub G2.

5. Czy Mogę Wystartować Bez Wielkiej Inwestycji?

Inwestycje nie są złe, natomiast jeżeli musisz kupić coś za 25 MLN PLN, aby przetestować swoją ideę, to jesteś w złym miejscu.

Zostaw to ludziom, którzy mają olbrzymi kapitał i olbrzymie doświadczenie.

Skup się na czymś, co można wystartować za kilkaset złotych.

6. Czy Potrzebuję Ekspertów?

Aby wystartować, potrzebujesz 5 mega ekspertów?

Nie rób tego.

Zostaw sobie ten temat na później, jak będziesz mieć coś, co pozwoli przyciągać i zatrzymywać takich ekspertów u siebie.

Możesz zbudować firmę i produkt, który jest prosty i nie wymaga turbo kompetencji. Będzie Ci łatwiej zacząć.

Pamiętaj, że pozyskiwanie i zarządzanie talentami to trudna gra.

7. Czy Kolejny Klient Będzie Zwiększał Wartość Mojego Biznesu?

Klient przychodzi, płaci i odchodzi?

To nie jest najlepsza strategia.

Zbuduj dookoła swojego biznesu przynajmniej społeczność, aby klienci mogli ze sobą wymieniać się doświadczeniami. Każdy wpis dowolnej osoby będzie zwiększał wartość dołączenia do Twojego biznesu.

Klienci mogą tworzyć artykuły, tworzyć opinie, tworzyć video, tworzyć swoje wersje produktów.

Nie pozwól, aby klient nie pomógł Ci w rozwoju Twojego biznesu.

8. Czy Wykorzystuję Ideę Procentu Składanego?

Albert Einstein nazywał procent składany największym wynalazkiem ludzkości.

Nie skacz z kwiatka na kwiatek. Inwestuj swój czas i pieniądze, aby pracowały dla Ciebie i Twojej firmy.

Doświadczony pracownik, który jest u Ciebie przez 10 lat dla Ci więcej wartości, niż ciągła zmiana zespołu co 2 miesiące.

Buduj swoją społeczność. Kolejne 10,000 osób będzie Cię polecało, a to będzie przyciągać kolejne osoby.

Kolejne osoby na liście mailowej będą zwiększały Twoją sprzedaż. Wykorzystując ideę growth hackingu. Jedna osoba z listy przyciągnie kolejne. Mając listę 20,000 osób sprzedaż i przyciąganie kolejnych osób jest banalnie prosta.

Buduj produkty i usługi zależne od siebie. Im więcej osób w Twojej grupie, tym wartość Twojej machiny rośnie. Ale o tym w punkcie 9.

9. Czy Moje Biznesy Uzupełniają Się?

Jeżeli masz już firmę lub projekt i startujesz z nowym, to nie rób wszystkiego od nowa.

Jeżeli działasz z jedną grupą docelową i koniecznie chcesz zrobić coś nowego, to zrób coś nowego dla danej grupy docelowej.

Mając listę mailową 20,000 osób i kanał na YouTube z 10,000 odbiorców, możesz wspomnieć o nowym biznesie i będziesz mieć nowych klientów jeden dzień.

Niedługo startujemy z projektem medycznym, który jest idealnym produktem dla naszych klientów z projektu edukacyjnego.

Nie skacz z kwiatka na kwiatek, chyba że te kwiatki są połączone.

10. Czy Jestem Firmą Medialną?

W tej chwili otwierając swój kanał na YouTube lub swój blog, lub swój podcast możesz docierać do nowych osób SZYBKO. Oprócz firmy możesz też wykorzystać swoją markę osobistą.

Mając setki tysięcy osób, które oglądają, czytają i słuchają, co masz im do powiedzenia, nie potrzebujesz prasy, telewizji, radia. Sam będziesz prasą, telewizją, radiem.

To jeden z powodów, dla którego budujemy portal wMinutę i dlaczego piszę ten wpis.

A korzystając z Social Media, możesz dotrzeć do setek tysięcy ludzi.

Nie wykorzystywanie możliwości social media, video, blogów i podcastów, to tak, jak z tym statkiem bez silnika… ale znasz już tę historię.

Mała Prośba

Jeżeli ten wpis wydał Ci się interesujący, to podziel się nim w Social Media. W ten sposób dasz mi znać, aby zrobić więcej takich wpisów… jeszcze bardziej szczegółowych.

Dołącz do społeczności przedsiębiorców z Akademii.

Dołącz do darmowego kursu lub płatnego programu i rozwijaj swój biznes.

Liczba Przedsiębiorców w Akademii

1 9 3 0 6